|
29 Kasım Orhan Veli ve Oktay Rifat ile birlikte Türk şiirinde ‘Garip Akımı’nın kurucuları arasında bulunan Melih Cevdet Anday, 87 yaşındaydı. Andayın şiir, roman ve tiyatro oyunu olarak 12 basılmış eseri bulunuyor. |
Melih Cevdet Anday 1915 yılında İstanbul da doğdu. Ankara Gazi Lisesini bitirdikten sonra Ankara Hukuk Fakültesine, sonra da Dil, Tarih, Cografya Fakültesine başladıysa da devam etmedi. 1938te sosyoloji öğrenimi için Belçikaya gitti. İkinci Dünya Savaşı nedeniyle okulunu yarım bırakarak Türkiyeye döndü. Milli Eğitim Bakanlığı Yayın Müdürlüğünde danışmanlık, Ankara Kitaplığında memurluk ve gazetecilik yaptı. 1951de Akşam gazetesinde çalışmaya başlayan Anday, Tercüman, Büyük Gazete, Tanin ve Cumhuriyet gazetelerinde yazarlık, sanat sayfası editörlüğü yaptı, aynı dönemde denemeler yazdı. İstanbul Belediye Konservatuvarı Tiyatro Bölümü fonetik-diksiyon öğretmenliğinden 1977 yılında emekli oldu. 1964-69 yılları arasında TRT Yönetim Kurulunda çalıştı. 1979da UNESCO Genel Merkezi Kültür Müşaviri olarak Parise gitti. Hükümet değişince geri çağrıldı. ŞİİR ANLAYIŞI |
|||||||||
Orhan Veli Kanık, Oktay Rifat, Melih Cevdet Anday (soldan sağa) | Garip hareketinin şairleri Melih Cevdet Anday, Orhan Veli ve Oktay Rifatın arkadaşlıkları ve ilk şiir çalışmaları Ankara Gazi Lisesinde öğrencilik yıllarına uzanır. Lise öğrencisi oldukları dönemde Sesimiz adlı bir duvar gazetesini birlikte hazırlayan üç arkadaş, yıllar sonra Türk şiirinde yepyeni bir soluk olan Garip Hareketini başlatarak bir dönem açtı. Melih Cevdet Andayın 1936 yılında Varlıkta yayımlanan Ukde şiirinde olduğu gibi, ilk dönem şiirlerinde dönemin kabul edilmiş tarzı hakimdi; ancak 1938den itibaren kendine has yapıtlarıyla garipliğinin ilk sinyallerini vermeye başladı. Arkadaşları Orhan Veli ve Oktay Rifatla birlikte küçük insanların yaşamlarını şiirlerinde konu edindiler; üstelik kafiye, lirizm gibi kaygılar gütmeksiniz Yeni şiir anlayışının adı Garipti. 1941de çıkardıkları kitapta Orhan Velinin Şiir, bütün özelliği edasında olan bir söz sanatıdır diyerek açıkladığı bu yeni şiir anlayışı, taraftar bulduğu kadar, çeşitli tepkileri de çekti üzerine. Hatta çeşitli edebiyatçılar tarafından şiir sayılmayarak aday edilen Garip şiiri, Türk şiirinde yeni bir kanal açarak etkilerini günümüze dek sürdürmesini bildi. Melih Cevdet Andayı deneyin! MELİH CEVDET ŞİİRİNDEKİ DEĞİŞİM Garip, üç şair adıyla anılıyor olsa da bu konuda Orhan Velinin adının daha sık anılıyor olmasının temel nedenlerinden biri, Melih Cevdet Andayın, bir yandan yepyeni bir anlayış olan Garipin bir parçasıyken diğer yandan geleneksel şiir anlayışı ile bağlarını tam olarak kesmemiş olmasıydı. 1947-49 yılları arasında Yaprak dergisinde yayımlanan şiirlerinden oluşan Telgrafhane adlı kitabında yalınlaşmış bir dil kullanırken, zaman zaman ölçü ve yak kullanmaktan da çekinmemişti ki bu tür şiirlere belki de en güzel örnek Tohum adlı şiiriydi. 1956da yayımlanan Yanyanadaki şiirlerinde uyakların varlığı iyiden iyiye hissedilirken, Garip akımının peşine takılıp dergileri garip şiirlerle dolduran genç şairlerden farklı olarak soyuta yönelen Anday, 1963te Kolları Bağlı Odysseusta konusunu mitolojiden alan, çok kolay anlaşılamayan, okumak için çaba isteyen şiirlerle çıktı okuyucularının karşısına. |
||||||||
Şiirlerinde, ilk dönemdeki yalınlıktan uzaklaşıp, daha soyut bir anlatımı tercih eden Melih Cevdet Anday, geçmişte şiire yüklediği görevi düz yazılarıyla sürdürdü. Romanları ve tiyatro oyunlarında insanı, insanlar arası ilişkileri incelerken, şiirlerinde felsefenin sınırlarını zorlamayı tercih etti. Gerek şiirleri, gerek düz yazıları aralarında İngilizce, Fransızca, Rusça, Yunanca gibi dillerin bulunduğu çok sayıda dile çevreldi; oyunları ülkemizde yurt dışında defalarca sergilendi. Melih Cevdet Anday, Mikadonun Çöpleri adlı oyunuyla 1967-68 İlhan İskender Armağanını, Gizli Emir adlı romanıyla TRT 1970 Sanat Ödülleri Roman Armağanını, Tarjel Vesaasdan çevirdiği Buz Sarayı romanıyla TDK 1973 Çeviri Ödülünü kazandı. Teknenin Ölümü adlı şiir kitabıyla 1976 Yeditepe Şiir Armağanını, Sözcükler adlı şiir kitabıyla 1978 Sedat Simavi Vakfı Edebiyat Ödülünü kazanan Anday, ÖlümsüzlükArdında Gılgamış adlı şiir kitabıyla da 1981 İş Bankası Büyük Ödülünü aldı. Ölümsüzlük Ardında Gılgamış / Toplu Şiirleri 2nin arka kapağında büyük dünya şairi Pablo Nerudadan bir alıntı yer alır. Nerudanın Melih Cevdet Anday üzerine şu sözleri, şair hakkında dünya edebiyatçılarının görüşlerini yansıtması açısından dikkate değer: Nâzım Hikmetden sonra çok büyük bir Türk şairi daha buldum. Bütün gece gözüme uyku girmedi. (Pablo Neruda) ŞİİR KİTAPLARI Garip -Orhan Veli ve Oktay Rifatla birlikte- (1941), Rahatı Kaçan Ağaç (1946), Telgrafhane (1952), Yanyana (1956), Kolları Bağlı Odysseus (1963), Göçebe Denizin Üstünde (1970), Teknenin Ölümü (1975), Sözcükler - Bütün Şiirleri (1978), Ölümsüzlük Ardında Gılgameş (1981), Tanıdık Dünya (1984), Güneşte (1989), Yağmurun Altında (1995). ROMANLARI Aylaklar (1965), Gizli Emir (1970), İsanın Güncesi (1974), Raziye (1975). OYUNLARI İçerdekiler (1965), Mikadonun Çöpleri (1967), Dört Oyun (1972). DENEME KİTAPLARI Doğu-Batı (1961), Konuşarak (1984), Yeni Tanrılar (1974), Sosyalist Bir Dünya (1975), Dilimiz Üstüne Konuşmalar (1975), Maddecilik ve Ülkücülük (1977), Paris Yazıları (1982). | |||||||||
Melih Cevdet Anday şiirlerinden örnekler: TELGRAFHANE Uyuyamıyacaksın Memleketinin hali Seni seslerle uyandıracak Oturup yazacaksın. Çünkü sen artık o eski sen değilsin Sen şimdi ıssız bir telgrafhane gibisin Durmadan sesler alacak Sesler vereceksin. Uyuyamıyacaksın Düzelmeden memleketinin hali Düzelmeden dünyanin hali Gözüne uyku giremez ki Uyumayacaksın Bir sis çanı gibi gecenin içinde Ta gün ışıyıncaya kadar Vakur metin sade Çalacaksın. (Telgrafhane) YAĞMUR Birden serçelerle indi yağmur Hangisi serçe Hangisi yağmur (Göçebe Denizin Üstünde) SOKAĞA ÇIKIYORUM Sokağa bir diyalog gibi çıkıyorum Umurunda değilim gecenin. Gece Yarınki gecedir ve tanrıdır Tanrının umurunda değilim.. Kimileyin seviyorum (Sevmek kuşların Bir an boş bıraktıkları ağaçtır) Ve yalnızlığın kırmızı yapraklara Çalan büyüsünü duyuyorum. Ey cesaret Hep dolu tut bardağımı. Sevgi ve umut Birdir, yalnızlık ve cesaret bir. (Göçebe Denizin Üstünde) KARDEŞLER İskenderi gören Giuladan kalmış Saçma sapan bir hikâye. Giula şimdi nerede? Yalınayak bir dilenci geldi yanıma, Granikos suyunun kanlı kıyılarında. - Kesenin yarısını bana ver, dedi, Hakkımdır benim o para. - Neden diye sormuşum dalgınlıkla. Dalgınlıkla sormuş Giula. (Teknenin Ölümü) | |||||||||
38. Rotterdam Film Festivali başladı | |||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler | Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||||||||||||